Header Ads

Inilah 'Rahsia' Cara Mengahasilkan Kopi Luwak Yang Enak Dan...


Kopi luwak dikenali sebagai kopi yang mahal kerana ia merupakan campuran biji kopi yang diambil dari sisa najis luwak atau musang. kopi ini merupakan kopi yang termahal di dunia. Biji kopinya mencapai harga sehingga USD100 per 450 gram.

Sejarah di sebalik kopi luwak ini adalah semasa di zaman penjajahan Belanda di Indonesia. Pada ketika itu, para petani di Indonesia dipaksa untuk menanam kopi. Mereka juga dilarang untuk merasa biji kopi tersebut walaupun hanya sebiji.


Kopi Luwak sudah lama terkenal di kawasan Asia Tenggara, namun semakin menjadi perhatian peminat kopi gourmet setelah diiklankan pada tahun 1980-an. Siapa yang dapat menyangka biji kopi yang mahal ini sebenarnya adalah campuran daripada pencernaan seekor musang.

Bagaimanapun, mereka mendapati musang memakan tanaman kopi itu dan najisnya mengandung biji-biji kopi yang tidak dapat dicernakan. Sebahagian dari petani kemudian memungut najis haiwan berkenaan dan membersihkannya bagi mendapatkan semula biji-biji kopi itu.

Biji-biji kopi itu kemudian dikeringkan dan ditumbuk sebelum dibancuh menjadi kopi. Hasilnya, kopi itu jauh lebih enak untuk dinikmati berbanding kopi yang diambil dari pokok.



Keenakan kopi luwak itu kemudian sampai kepada pengetahuan orang Belanda, menyebabkan mereka kagum dan mula menghasilkan kopi luwak dan menjualnya ke seluruh dunia.

Bagi peminat kopi, keenakan kopi luwak adalah berunsurkan kepada dua faktor iaitu haiwan berkenaan mahir memilih buah kopi yang terbaik untuk dimakan. Justeru, biji kopi yang diperoleh darinya mempunyai kualiti yang tinggi. Selain itu juga, semasa biji kopi dicernakan ia menyerap enzim di dalam saluran pencernaan haiwan tersebut dan hasilnya, rasa kopi itu seperti coklat serta tidak pahit.





Baru-baru ini tular di media sosial cara menghasilkan kopi luwak yang membuatkan netizen dan khususnya penggemar kopi luwak terkejut. Malah, mereka tidak menyangka tersembunyi 'rahsia' kandungannya yang tidak dijangkakan.

Sumber : The Reporter
www.kakishare.tv

FACEBOOK kimskinhq

No comments

Powered by Blogger.
a