Header Ads

Satu Penghinaan Kepada "Altantuya" kalau beri pengampunan penuh - Ramkarpal



21 MEI: Sirul Azhar Umar yang disabitkan dengan kes pembunuhan tidak perlu diberikan pengampunan penuh kata ahli Parlimen DAP.

"Permintaan untuk pengampunan penuh harus diketepikan kerana ia merupakan penghinaan terhadap Altantuya"

Ramkarpal, yang merupakan ahli parlimen Bukit Gelugor mengulas permintaan Sirul untuk mendapatkan pengampunan sepenuhnya jika dia membuat pendedahan sebenar.

Ramkarpal berkata, beliau percaya bahawa orang atau orang yang mengarahkan pembunuhan Altantuya "sudah diketahui" ketika siasatan dijalankan.

Facebook :Triherbs



"Ini kerana ia terlalu penting dan aspek kes itu telah terlepas, dan sebab itulah alasannya untuk membuka semula kes itu," katanya.

Beliau berkata walaupun motif pembunuhan itu belum ada, kes itu masih boleh disiasat melalui siasatan lanjut atau Suruhanjaya Siasatan Diraja.

Ramkarpal sebelum ini mengatakan bahawa kenyataan saksi Sirul boleh diperolehi jika pihak berkuasa bersedia untuk meringankan hukuman mati Sirul dan boleh mengekstradisinya dari Australia.

"Sekiranya Sirul diekstradisi, dia harus menjalani hukuman seumur hidup di Malaysia kerana perlu menerima hukuman bagi jenayah kejam yang dilakukan," katanya.

"Ia seolah-olah Sirul sedang menjalani kehidupan yang baik di pusat tahanan sekarang memandangkan dia bebas untuk ditemuramah. Ia membingungkan."

Sirul kini berada di sebuah pusat tahanan di Australia, dan dia berharap untuk mendapatkan suaka.

Pada tahun 2009, Sirul dan rakannya Azilah Hadri didapati bersalah kerana membunuh Altantuya dan dijatuhkan hukuman mati.

Mahkamah Rayuan membatalkan hukuman itu pada tahun 2013 tetapi Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman mati atas rayuan pihak pendakwaan pada tahun 2015.

Sirul melarikan diri ke Australia dan ditahan oleh Imigresen Australia selepas Interpol mengeluarkan notis merah kepadanya.

Manakala Azilah sedang menunggu keputusan pendengaran rayuannya.

Altantuya, 28, dipercayai ditembak mati dan mayatnya diletupkan dengan bahan letupan gred tentera di Puncak Alam, Shah Alam, pada tahun 2006.

Rabu lalu, Presiden Mongolia Khaltmaagiin Battulga menulis kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meminta beliau membantu membawa keadilan dalam hal Altantuya.

Pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan Sirul dibawa pulang ke Malaysia untuk perbicaraan baharu

Sumber: mStar

No comments

Powered by Blogger.
a