Header Ads

'Mereka Minta Saya Masukan Wang Ke Akaun Dan Menyamar Jadi Pihak Bank' - Syafiq Kyle Ditipu RM40,000.



Semenjak kebelakangan ini sindiket penipuan wang haram atau lebih dikenali sebagai scammer ini semakin menjadi-jadi dan ianya boleh mengundang kerugian besar kepada mangsa.

Macam-macam cara mereka gunakan seperti membuat panggilan telefon dan menyamar sebagai pihak bank. Semua ini adalah taktik untuk memperdayakan mangsa bagi menjalankan urusan memindahkan wang.

Terbaru pelakon terkenal Syafiq Kyle menjadi mangsa scammer dan dia terperdaya dengan modus operandi yang dilakukan sindiket terbabit. Pelakon ini menasihati orang ramai untuk lebih berhati-hati dengan setiap panggilan yang tidak dikenali.



Beliau telah membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur berhubung kes sindiket penipuan wang haram menerusi panggilan telefon. Malah, dia turut mengalami kerugian hampir RM40,000 dalam sindiket tersebut pada sabtu yang lepas

"Saya sudah terkena dan berharap orang ramai terutama peminat lebih berhati-hati apabila menerima panggilan telefon yang mencurigakan. Semuanya berlaku sangat pantas dan modus operandi yang dilakukan sindiket terbabit sangat menyakinkan."

Menurut laporan Metro, pihak polis akan menjalankan siasatan terhadap sendiket penipuan wang haram itu. Memandangkan sudah banyak laporan dan ramai yang telah terperdaya dengan pihak tidak bertanggungjawab.

"Mereka juga menyamar sebagai pihak bank dan meminta saya memasukkan wang ke akaun diberikan kononnya saya pernah melakukan kesalahan. Saya terus memasukkan wang diminta tanpa menyedari diri menjadi mangsa pihak terbabit."

"Ia kali pertama saya ditipu pihak tidak bertanggungjawab sepanjang berkecimpung sebagai artis. Apapun, saya reda dengan apa berlaku kerana mungkin bukan rezeki saya. Sebagai selebriti, saya berasa terpanggil untuk membuat pendedahan ini untuk memberi kesedaran kepada orang ramai terutama peminat supaya tidak menjadi mangsa penipuan sindiket terbabit."

No comments

Powered by Blogger.
a