Header Ads

Bila Waktu Paling Sesuai Minum Air Putih ? Sekaligus Membantu Turun Berat Badan!




Kebaikan minum air putih sangat banyak antaranya mengawal berat badan kita, melembapkan kulit kering, meningkatkan metabolisme dan mengawal selera makan. Tetapi, tahukah anda bahawa minum air putih juga dapat membantu menurunkan berat badan dengan cepat ? Haa itu rahsianya. Tetapi perlu diminum ikut waktu yang sesuai.

Inginkan turunkan berat badan dengan bantuan hanya minum air ? Ikut tips ini!

1. Bangun tidur

Foto Kredit : tribunnews.com

Masa terbaik adalah sebaik sahaja bangun dari tidur. Segelas air pada waktu pagi membantu badan untuk bangun dan bergerak. Di samping itu, kehadiran air membantu tubuh menolak radikal bebas dan sisa-sisa dari kalori yang dibakar untuk metabolisme badan dalam sekelip mata.

2. Sebelum makan

Foto Kredit : Stylecraze.com

Ini dapat membantu anda berasa lebih kenyang dan jumlah makanan yang masuk ke dalam badan akan kurang. Minum sebelum makan juga akan melembapkan lapisan perut. Ini membantu mengurangkan ketidakselesaan semasa makan.

3. Bila lapar
Foto Kredit : parentsmagazine.com


Jika perut anda mula beri tanda seperti berbunyi 'cengkerik', itu maknanya nada sudah terasa lapar. Cuba minum segelas air dengan mulakan minum 500ml air 30 minit sebelum makan. Air akan membuat perut merasa lebih kenyang dan mengurangkan selera makan.

4. Sebelum bersukan 

Foto Kredit : runnercompetitor.com

Anda dinasihatkan untuk minum air terlebih dahulu. Ini akan membantu tubuh terhidrasi dengan baik dan peredarannya lebih terjaga dan lancar.

5. Selepas bersenam

Foto Kredit  : verywellfit.com

Selepas bersenam juga perlu minum banyak air. Hal ini kerana tubuh badan anda sudah kehiilangan banyak cecair. Oleh itu, anda perlu menggantikan semula dengan minum banyak air. Tetapi INGAT! Pastikan tidak tergesa-gesa kerana ia boleh menyebabkan kekejangan perut.

6. Bila dikelilingi orang sakit

Foto Kredit  : themedq.com

Jika anda berada di sekitar orang sakit di hospital atau tempat kerja dan sekolah, perlu minum banyak air lebih daripada kuantiti biasa, bertujuan untuk membantu pemberishan kuman dan virus yang tersebar.

7. Sakit

Foto Kredit : fruitboutiques.com

Demam, selsema atau penyakit lain. Dinasihatkan minum banyak cecair , termasuk air, untuk menjadi lebih baik. Ambil lapan gelas air setiap hari (8 auns setiap gelas)

8. Bila anda rasa penat

Foto Kredit : Sustainedenergy.com

Tahukah anda bahawa keletihan adalah salah satu dehidrasi ? Jadi perlu ambil satu atau dua gelas air memadai.

Sumber : maskulin 

No comments

Powered by Blogger.
a