Header Ads

KHASIAT BAWANG PUTIH UNTUK AMALAN HARIAN

Image result for bawang putih

Bawang putih merupakan barang asas wajib yang mesti ada di dapur. Tapi tahukan anda, khasiat dan kegunaan bawang putih sebagai penjaga kesihatan dalaman dan luaran. Sebenarnya, walaupun baunya kurang menyenangkan tetapi bawang putih mempunyai banyak khasiat yang boleh digunakan oleh seluruh ahli keluarga.

1.MENANGKAL PENYEBARAN VIRUS HIV.

Bawang putih terbukti efektif dalam menghalang beberapa jangkitan sekunder yang berkait rapat dengan AIDS.  “Bawang putih dapat menangkal penyebaran HIV 1 dalam tubuh.” Itu apa yang diperkatakan oleh Duke, iaitu Pengarah Immune Enhancement Project of Porland, Oregon, Amerika Syarikat. Penghidap penyakit AIDS disarankan mengamalkan memakan bawang putih tiga hingga lima ulas setiap hari.

2. KERACUNAN DARAH.
Jika digigit serangga atau darah keracunan, rendam atau sapu bahagian luka dengan air bawang putih.

3.BRONKITIS
Kebiasaan nya orang yang mengalami BRONKITIS akan diberikan ANTIBIOTIK. Akan tetapi jika masih berterusan, boleh cuba letak bawang putih di tapak kaki kemudian balut dengan kaki, biarkan semalaman. Insyallah mujarab. Boleh juga, beberapa ulas bawang putih di bakar dan di makan begitu sahaja.

4.MIGRAIN
Migrain biasanya jarang berlaku dengan pengambilan bawang putih. Hal ini adalah kerana bawang putih mencairkan dan membersihkan darah. Kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi MSG dan aspartame.


5.PEREMPUAN HAMIL
Pengambilan bawang putih segar ketika hamil dapat mengurangkan risiko Pra-eklampsia iaitu kenaikan tekanan darah dan kadar protein dalam urin. Kajian telah membuktikan bahawa bawang putih mampu meningkatkan berat badan bayi yang kecil.

6. DIABETES
Bawang putih dapat mengatur kadar gula darah untuk pelbagai jenis diabetes. Bawang putih efektif untuk meningkatkan kadar insulin di dalam badan dan mengawal kadar glukose.

No comments

Powered by Blogger.
a