Header Ads

"Tolong Pakai Gaun Pengantin Ini, Walaupun Saya Takkan Kembali......"- Gurauan Mangsa Tragedi Pesawat Lion Air JT610 Menjadi Kenyataan


Sama-sama kita ambil iktibar dari cerita mangsa tragedi Lion Air yang terhempas hujung Oktober lalu. Kita manusia hanya mampu merancang, selebihnya adalah atas keizinan Dia, yang sebaik-baik perancang. Kita sebagai manusia biasa perlu redha dengan setiap ketentuan yang tidak berpihak pada kita. Sesungguhnya Allah menguji hambanya yang terpilih kerana Allah takkan menguji kita jika kita tak mampu untuk menghadapinya. 

Mangsa korban tragedi pesawat terhempas Lion Air JT610 dan juga seorang doktor, Rio Nanda Pratama, sepatutnya berkahwin pada hari Ahad 11 November 2018 bersama tunangnya yang tercinta, Intan Sayari. Fitrah hidup, ajal tak mengenal umur, sudah menjadi suratan dan takdir yang Maha Esa, mereka tidak berjodoh sehingga ke jinjang pelamin dan ajal menemui Rio Nanda Pratama dahulu. Namun, kekasihnya tetap kuat, cekal dan tabah membuat keputusan untuk tetap memakai baju akad nikah mereka tanpa calon suami di sisi.

Wanita cekal ini mahu memenuhi hasrat terakhirnya, dan ingin bergambar dengan memakai gaun putih dan cincin perkahwinannya.

"Walaupun saya berasa kesedihan yang saya tidak dapat menerangkan, saya masih perlu tersenyum untuk awak," kata wanita muda itu di Instagram. 

"Saya tidak boleh sedih, saya mesti kena kuat macam mana yang selalu awak memberitahu saya."

Dia berkata sebelum penerbangannya bermula, Encik Pratama telah bergurau yang kononnya dia tidak kembali dalam masa yang sepatutnya.

Dalam catatan awal di laman Instagramnya, Cik Syari mengatakan bahawa dia akan mengenali tunangnya selama 13 tahun dan Encik Pratama adalah "cinta pertama" nya.

Jurugambar yang mengambil gambar juga menyiarkan beberapa daripadanya secara online di laman sosial dan media massa, menceritakan tentang mereka.

Pasangan itu telah mengenali antara satu sama lain sejak sekolah menengah lagi. Encik Pratama, seorang doktor perubatan, terpaksa menghadiri seminar di Jakarta dan sebelum pergi, arwah sempat meninggalkan pesan untuk tunangnya jika dia tidak kembali semula.

"Kalau saya tidak pulang di sisi awak pada 11 November, awak masih perlu memakai gaun perkahwinan yang saya pilih untuk awak," kata jurugambar menerusi akaun Instagramnya.

"Pakai make up cantik, pegang rose putih. Ambil gambar yang baik dan hantarkannya kepada saya."

Dalam perjalanan pulang ke pekan asal Pangkal Pinang untuk majlis perkahwinan, dia mengambil penerbangan yang tidak disengajakan, yang kemudiannya terhempas suratan takdir.

Sumber : Tribun News


No comments

Powered by Blogger.
a