Kedua-dua ular sawa berkenaan dipercayai sedang mengawan itu ditemui seorang anggota TLDM yang sedang bertugas di kawasan hutan berhampiran kira-kira pada pukul 12 tengah hari sebelum melaporkannya kepada pegawai atasannya. 
Pegawai TLDM tersebut, Leftenan Komander Meor Fuad Zakaria berkata, pihaknya tidak menyangka haiwan yang disangka kecil itu memerlukan kekuatan 10 anggota bagi menariknya keluar dari semak berkenaan. 
“Kita hanya lihat ekor yang kecil salah satu daripada ular berkenaan. Bagaimanapun, ketika usaha menariknya keluar, beberapa anggota diperlukan untuk mengangkatnya. 
“Operasi mengeluarkan kedua-dua ekor ular berkenaan mengambil masa lebih 30 minit sebelum ia berjaya ditangkap,” katanya ketika dihubungi sebentar tadi. 
Tambah Meor Fuad, ular-ular tersebut kini disimpan sebelum ia akan diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) esok. 
Katanya, haiwan tersebut tidak bertindak agresif ketika operasi dijalankan dan pihaknya juga melakukan operasi itu dengan berhati-hati termasuk menyiramnya dengan air. 
“Habitat ular adalah ditempat sejuk dan ia mudah agresif bila panas.  
“Sepanjang empat tahun bertugas, ini pengalaman pertama anggota menangkap ular sawa sebesar ini. Biasanya kita menerima laporan membabitkan ular bersaiz kecil," katanya.
Sumber : kosmo