Header Ads

Tips Paling Berkesan Atasi Rambut Gugur - Gadis ini Berkongsi Tips Hanya Guna Produk 'Drugstore'

Rambut merupakan mahkota paling bernilai tidak kira lelaki atau perempuan. Masalah rambut gugur sering dikaitkan dengan masalah terbesar untuk rambut jika tidak dijaga dengan baik dan kadangkala beli syampoo beribu jenis belum tentu dapat merawat masalah rambut gugur.

Gadis bernama Nur Alina Muhammad Abduh berkongsi langkah demi langkah untuk mengurangkan rambut gugur. Berdasarkan pengalaman dirinya sendiri, yang pernah mengalami rambut gugur kronik. Tapi tidak lah sampai botak kepala disebabkan gadis ini memiliki rambut yang sangat tebal.

Satu ketika dia terbaca pengalaman dari seseorang tentang masalah ini di laman Twitter, kemudian dia usaha ikut cara yang sama kemudian berhasil dan berkesan.

So let's begin the journey...



Firstly, sebelum korang plan nak cuci rambut, pakai hair oil terlebih dahulu. Tak kisah la brand apa-apa pun yang penting fungsinya sebagai minyak rambut. Pakai dalam kuantiti yang banyak sampai korang rasa geli nak pegang rambut sendiri.
Biarkan dalam 20 ke 30 minit.
Apa tujuan minyak rambut ni? Untuk melembapkan kulit kepala korang. Masalah rambut gugur biasanya disebabkan oleh kulit kepala yang kering. Jadi, kulit kepala perlukan minyak untuk sentiasa lembab.

Kedua, lepas pakai minyak rambut, syampu rambut korang sehingga rasa tak berminyak lagi. Cuci bersih-bersih sampai korang yakin rambut dah tak berminyak.
Alina menggunakan dua jenama syampu ini secara bergilir-gilir. Kalau ada syampu yang korang dah biasa guna, tiada masalah. Cuma digalakkan kalau nak merawat masalah rambut gugur, gunalah syampu hair fall.

Ketiga, guna conditioner. Ini paling penting kerana conditioner baik untuk rambut dan mengelakkan rambut gugur. Pakai apa-apa jenis conditioner pun tak apa. Tapi kalau sis, selalu guna yang sama dengan jenama syampu. Tapi kadang-kadang ada juga guna conditioner yang berbeza dengan syampu.
Ikut suka korang la. Tapi nak pesan, janganlah guna syampu yang ada conditioner sekali. No gaiss. Big no! Beli syampu dan conditioner secara berasingan.


Seterusnyahair tonic. Ini selalu diabaikan oleh kebanyakan orang. Kalau nak result yang cemerlang, pakailah hair tonic.
Gunakan tonik ini bila rambut dah kering. Jangan pakai waktu rambut basah dan jangan keringkan rambut guna hair dryer kerana ia membuatkan akar rambut cepat putus.
Ini tonik yang paling best pernah digunakan. Kalau boleh, guna setiap hari tapi kalau rambut dah semakin kurang gugur, guna dalam tiga hari sekali.
Tonik rambut takkan pernah mengecewakan korang. Hiks!

Kelima, seperti kulit muka, rambut juga memerlukan serum sebagai pelembap. Tapi, serum ni jangan pakai sampai ke kulit kepala. Just guna untuk rambut saja.
Ambil serum dan ratakan di tapak tangan, kemudian keramas di hujung rambut. Siapa yang biasanya cuci rambut di salon, mereka akan buat part ni paling last untuk mengelakkan rambut kering.


Akhir sekalipart ni paling berguna untuk korang yang bertudung. Hair mist tujuannya untuk mewangikan rambut. Kalau dah seharian bertudung, tak ada la bau kepam kalau pakai hair mist ni.
Alina juga turut mengakui bahawa selepas dia mengamalkan rutin-rutin ini, rambutnya semakin kurang gugur. Bukanlah tak gugur langsung, cuma jumlahnya tidak banyak. Biasalah, rambut gugur sikit-sikit tu normal.
Kalau dulu usap rambut guna jari, confirm 20 ke 30 helai yang akan gugur, tapi sekarang ni dalam dua ke lima helai saja. Itu sebab Alina yakin untuk berkongsi tip ini.
Hebat kan?
So, korang yang ada masalah rambut gugur pun boleh cuba. Good luck!
Sumber : Facebook 

No comments

Powered by Blogger.
a