Header Ads

Bayi baru lahir miliki nama terpanjang dengan 19 perkataan



Setiap ibu bapa yang menantikan cahaya mata pasti sudah teruja dan berangan-angan untuk meletakkan nama anak mengikut citarasa masing-masing. Baru-baru ini, kecoh apabila nama pelajar sekolah di awal persekolahan tahun ini, namanya begitu panjang sekali sehingga 6 patah perkataan. 
Lain pula di Indonesia ini, pasangan suami isteri menamakan anak mereka bukan 10 patah perkataan tetapi 19. Percaya atau tidak, ianya sudah benar-benar berlaku di Kabupaten Tuban, di Desa Ngujuran, Kecamatan Bancar, Indonesia.
Rangga Madhipa Sutra Jiwa Cordosega Akre Askhala Mughal Ilkhanat Akbar Sahara Pi-Thariq Ziyad Syaifudin Quthuz Khoshala Sura Talenta.
Ya, cuba anda ulang sebut sekali lagi. Barangkali, anak kepada Arif Akbar dan Suci Nur Aisiyah ini memiliki nama terpanjang di dunia.
Bagaimanapun, pemberian nama ini bukan dibuat secara suka-suka. Menurut Akhbar, nama-nama yang dipilih itu merupakan kota-kota lama Tamadun Islam yang pernah mengembangkan syiar Islam sehingga tamadun-tamadun tersebut menjadi contoh dunia.
”Ya namanya memang begitu, memang panjang. Ada kaitan dengan nama kota teladan Islam. Pada dasarnya, nama adalah doa. Semoga ia memberi manfaat kepada anak saya kelak,” kata Akhbar seperti dilaporkan oleh Tribun News.
Akhbar juga berharap Rangga yang dilahirkan pada 6 Januari lalu itu membesar menjadi anak yang soleh dan berguna kepada keluarga, masyarakat serta negara.
Sumber : Tribun news

No comments

Powered by Blogger.
a