Header Ads

'Wajib vaksin difteria dan campak kepada semua kanak-kanak'

Gambar sekadar hiasan 
Doktor meminta agar semua kanak-kanak di Malaysia untuk diberi suntikan imuninasi buat pertama kalinya terhadap penyakit difteria dan campak sebagai langkah praktikal untuk memulakan dasar atau polisi wajib vaksinasi seperti yang dicadangkan oleh Menteri Kesihatan.

Ini kerana kedua-dua penyakit - terutamanya difteria, di mana dipercayai menjadi punca kematian kes paling serius melibatkan seorang kanak-kanak berumur 2 tahun yang tidak diberikan suntikan vaksin di Johor Bahru.


Setiausaha Agung Persatuan Pediatrik Asia Pasifik Datuk Dr Zulkifli Ismail berkata tidak ada keperluan kewajipan vaksinasi terhadap kesemua 12 penyakit kanak-kanak.


"Kita boleh mulakan dengan membuat suntikan wajib difteria dan campak untuk mendaftarkan kanak-kanak di sekolah dan kemudian memperluaskan keperluan ini untuk pendaftaran di tadika dan taska (tempat kanak-kanak berkumpul).


"Ini akan melindungi semua kanak-kanak di sekolah, tadika dan taska," kata Dr Zulkifli, yang juga pengerusi jawatankuasa teknikal Immunise4Life, inisiatif pendidikan komuniti yang digerakkan oleh pakar untuk menggalakkan imunisasi.


Dr Zulkifli berkata pada masa ini, ia tidak wajib bagi kanak-kanak untuk diimunisasi sebelum dibenarkan mendaftar di sekolah.


"Bagaimanapun, kebanyakan sekolah sudah mengambilnya. Sudah ada kesedaran, jadi kita perlu melangkah lebih jauh dan sebenarnya menyatakan langkah ini sebagai satu polisi, "katanya.


Walaupun menunjukkan kad kesihatan kanak-kanak semasa pendaftaran sekolah adalah wajib, tetapi tidak wajib bagi kanak-kanak untuk menerima suntikan imunisasi sebelum bersekolah.


Beliau menjawab satu kenyataan daripada Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad pada hari Sabtu lalu bahawa ia akan membentangkan cadangan dan polisi atau dasar untuk membuat  vaksinasi imunisasi sebagai wajib.


Terdapat percubaan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini untuk membuat vaksinasi wajib untuk kanak-kanak prasekolah sebagai syarat untuk pendaftaran sekolah selepas berlakunya kematian kanak-kanak dari difteria pada tahun 2016.


Bagaimanapun, ia terdapat rintangan dan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata, kementerian cuba memujuk ibu bapa untuk mengimunkan anak mereka.


Di Ipoh, Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata dasar sedemikian telah dianggap sebagai "tetapi ianya sukar untuk dilakukan".


"Adalah sukar apabila ibu bapa menggunakan kepercayaan dan agama (sebagai sebab) jika kita mahu menguatkuasakannya," katanya selepas melancarkan kempen nyamuk anti-Aedes.


Menurut Kementerian Kesihatan, maklumat yang salah mengenai vaksinasi telah menyebabkan lompatan besar dalam jumlah penyakit yang boleh dicegah vaksin, dengan kes campak yang melompat lebih sepuluh kali ganda dari 125 pada tahun 2013 kepada 1,467 tahun lepas.


Kekurangan imunisasi dikesan tahun lepas dalam kesemua enam kematian campak yang dicatatkan dan dalam 19 daripada 22 kematian daripada batuk (pertusis).


Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr Mohamed Namazie Ibrahim berkata, vaksinasi boleh dan mesti diwajibkan bagi beberapa jenis penyakit zaman kanak-kanak di mana vaksin mudah didapati dan dipercayai selamat.


"Untuk mewajibkannya, perlu ada kaunseling yang mencukupi untuk pesakit atau ibu bapa.


"Kelebihan dan keburukan mesti didedahkan dengan cara yang dapat difahami oleh orang awam," katanya.


Dr Mohamed Namazie berkata akan ada bantahan daripada "anti-vaksin" yang menentang vaksinasi atau yang membantah mengenai etika, politik, keselamatan perubatan dan alasan agama.


Beliau berkata negara-negara yang telah membuat imunisasi untuk beberapa penyakit tertentu termasuklah Perancis, Belgium dan Itali.


"Di negara-negara yang mempunyai undang-undang wajib imunisasi, mana-mana kanak-kanak yang tidak diberi suntikan vaksin adalah tidak dibenarkan masuk ke taska, prasekolah dan tadika," kata Dr Mohamed Namazie.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata Mufti Wilayah Persekutuan telah mengeluarkan fatwa yang menyatakan bahawa vaksin yang dibuat di Malaysia adalah halal (dibenarkan).


Mujahid menggesa agar semua dapat menghentikan daripada terus membahaskan sama ada vaksinasi imunisasi adalah dibenarkan dalam Islam, dan menambah bahawa ini memberi kesan kepada kesihatan anak-anak.


"Di dalam Islam, kita jelaskan bahawa berdasarkan fatwa, adalah digalakkan agar umat Islam memvaksinkan anak-anak mereka tetapi ia boleh jadi wajib sekiranya golongan (tidak vaksin) memberi kesan kepada kesihatan anak-anak," katanya.


Sumber : the star


No comments

Powered by Blogger.
a