Header Ads

9 Port Asam Pedas Paling Viral, Famous & Sedap Di Melaka


Kalau pergi Melaka memang tak sah kalau tak merasa asam pedas kan?
Mesti ramai yang tercari-cari asam pedas ori dengan resepi turun-temurun. Sebenarnya banyak tempat makan di Melaka ada hidangkan asam pedas memandangkan ianya menu special dan unik di Melaka.
Di sini kami senaraikan beberapa tempat makan asam pedas di Melaka yang viral dan ada juga yang lebih terkenal di kalangan penduduk tempatan tapi sedap dan berbaloi untuk dicuba.

7 RESTORAN ASAM PEDAS DI MELAKA YANG FAMOUS & SEDAP

1. ASAM PEDAS PASAR BORONG

Mungkin ramai dah tahu tempat makan asam pedas yang terletak di belakang pasar borong Batu Berendam ni. Mungkin sebab ia terletak berdekatan pasar borong, jadi ikan yang digunakan memang segar belaka. Tak tahulah kan.
Tapi rata-rata yang suka datang makan di sini kata ikannya segar. Harga pun berpatutan.
Apapun, kena fahamlah sebab bila dah ramai peminat, keadaan yang agak penuh dengan pelanggan. Jadi, seeloknya isi perut dulu kalau takut lama menunggu.
Antara gerai yang terkenal adalah Asam Pedas Claypot Dahlia Ria Corner dan Ujang Asam Pedas.
Lokasi: Medan Selera Pasar Borong Batu Berendam, Melaka
Waktu operasi: 6 petang – 2 pagi (Isnin CUTI)

2. ASAM PEDAS PAK MAN

Asam Pedas Pak Man pun bukan calang-calang lagi. Siapa yang biasa ke Melaka mesti tahu restoran ni yang terletak di Bukit Katil. Yang best tu, kalau datang sarapan pagi-pagi, ada banyak kuih-muih tradisional – keria, seri muka, pau dan popia. Kuih nyonya yang simbolik dengan negeri Melaka pun ada dan susah kita nak jumpa di tempat lain.
Resepi asam pedasnya asli dari Melaka dengan presentation makanan yang kemas dan menarik. Yang bawa anak-anak tu boleh orderkan mereka roti canai atau nasi ayam untuk yang tak makan pedas.
Lokasi: Kompleks Niaga Melaka Perdana, Bukit Katil
Google MapAsam Pedas Pak Man
Waktu Operasi: 8 pagi – 7 malam setiap hari (Asam pedas mula dihidangkan jam 11 pagi)

3. RESTORAN SELERA HANG TUAH

Orang Melaka selalunya refer warung ni sebagai warung asam pedas traffic lightDuyong.Ia memang dah lama wujud dan berpuluh tahun menyediakan hidangan asam pedas asli turun-temurun.
Yang uniknya dekat sini ada asam pedas gearbox dan sup urat keting. Memang padu!
Kalau dulu mungkin limited parking, tapi sekarang mereka dah tambah lagi banyak ruang untuk memudahkan pelanggan. Maksudnya memang ramai yang datang tu kan?
Lokasi: Dari Melaka ikut jalan nak ke Bukit Katil akan jumpa simpang 4 – kanan ke Perkampungan Hang Tuah, kiri Semabok Dalam. Depan sikit je dari traffic light tu, kedainya sebelah kiri.
Waktu Operasi: 5.30 petang hingga 2 pagi

4. ASAM PEDAS STATION

Satu lagi restoran asam pedas yang boleh anda kunjungi waktu tengah hari ialah Asam Pedas Station Nooraidah Haji Isenin. Walaupun mungkin tak berapa ramai yang tahu kedai ni, tapi sebenarnya ramai penduduk tempatan mesti tahu sebab ia merupakan restoran yang dibuka oleh anak Haji Isenin yang cukup terkenal dengan Kari Kepala Ikan di Melaka.
Memang rambang mata makan dekat sini sebab banyak betul pilihan. Asam pedas, tomyam, masakan goreng panas dan macam-macam lagi. Environment pun selesa sangat. Semuanya sedap dan berbaloi!
Lokasi: Taman Saujana Puri, Bukit Katil
Waktu Operasi: 7 pagi hingga 5 petang. (Asam pedas mula dihidangkan bermula sekitar jam 10 pagi)

5. ASAM PEDAS LOT 35

Bagi yang menginap di bandar Melaka dan nak makan di sekitarnya, bolehlah berjalan kaki ke Asam Pedas Lot 35 yang terletak belakang Mahkota Parade ini.
Ada pelbagai jenis lauk-pauk masakan kampung di sini. Selain asam pedas, ramai yang suka dengan kerabu mangga dan seleksi ulam-ulaman yang mengingatkan kita pada dengan suasana kampung. Hari tertentu ada juga menu rare macam itik masak cili api dan ayam kampung.
Kalau nak ikutkan, harganya boleh tahanlah dan agak ramai yang kata harganya agak mahal. Tapi mungkin setandinglah dengan lokasinya di kawasan bandar. Kuah pun padu. So, tak hairanlah restoran ini tetap menerima kunjungan ramai.
Lokasi: Jalan PM 5, Plaza Mahkota
Google Map: Restoran 35
Waktu Operasi: 12.30 tengah hari hingga 5.30 petang
asam pedas di melaka
Foto Kredit: Mass Rahman
Foto Kredit: Mass Rahman

6. ASAM PEDAS SELERA KAMPUNG

Satu lagi asam pedas yang popular di sekitar town adalah Asam Pedas Selera Kampung ini. Restoran ini juga antara yang dah lama dan famous di Melaka.
Berbeza dengan restoran Lot 35 yang buka dekat nak tengah hari, dekat sini ada menyediakan sarapan seawal jam 7 pagi. Jadi senanglah nak cari sarapan berat bagi anda yang nak mula bersiar-siar di bandar Melaka di waktu cuti.
Selain asam pedas, menu istimewa termasuklah udang galah masak cili padi, ikan keli berlada, ayam rendang, dan daging salai cili padi. Best!
Lokasi: Jalan PM 3, Plaza Mahkota
Waktu Operasi: 7 pagi hingga 6 petang

7. RESTORAN SELERA IBUKU

Yang shopping berdekatan area Jusco atau Tesco boleh makan asam pedas di Restoran Selera Ibuku. Tempatnya selesa dan baru juga dinaiktaraf menjadi lebih luas untuk menempatkan lebih ramai pelanggan.
Selain asam pedas ada juga ikan bakar, lamb grill, squid grill, nasi lemak kukus berlauk, lauk pauk, masakan kampung semuanya ada di Restoran Selera Ibuku yang terletak di Taman Lagenda.
Kuih muih kampung pun ada. Buka seawal 8 pagi hingga 8 malam.
Lokasi: Jalan Lagenda 1, Taman Lagenda
Google Map: Restoran Selera Ibuku
Waktu Operasi: 8 pagi hingga 8 malam

8. asam pedas kota laksamana

Di Kota Laksamana kawasan rumah kedai, satu arah jalan ke roti naan pak putra, big bowl ice kota laksamana dan jonker walk.

Lokasi: 86, Jalan Laksamana 5, Taman Kota Laksamana, 75200 Melaka
Waktu Operasi: 6 petang hingga 4 pagi
9. ASAM PEDAS POWER ABANG PIEE


Lokasi: Jalan Puteri Hang Li Poh, Kampung Bukit China, 75100 Malacca Town, Melaka

Google Map: Asam Pedas Bukit Cina

Waktu Operasi: 7 malam hingga 5 pagi

JOM PEKENA ASAM PEDAS!

Rugilah datang Melaka kalau tak pekena asam pedas. So next trip cuti-cuti Melaka, dah tahulah nak cuba makan di mana.
Kalau korang pernah makan asam pedas yang power dan best di Melaka, jomlah share dengan kami di ruangan komen.
Mesti ramai nak tahu!
Sumber : siraplimau

No comments

Powered by Blogger.
a