Header Ads

"Kebanyakan tawaran kerja dalam bidang "sales" sahaja" - Kurang 5% graduan baru lepasan universiti dapat panggilan 'interview'



Mengambil kata-kata dari Steve Jobs, satu-satunya cara untuk melakukan kerja dengan hasil yang baik ialah menyukai kerja yang sedang anda dilakukan. Jadi, apa yang dilakukan bukan hanya memenuhi kewajipan, tetapi bekerja dengan sepenuh hati. Bagaimanapun, apakah akibatnya jika kerja dalam keadaan terpaksa, tidak sesuai dengan minat anda?

Seorang psikologi klinik dewasa menjelaskan, kesan negatif akan timbul sekiranya anda memaksa diri untuk bekerja dalam bidang yang tidak sesuai dengan minat anda, kemudian akan tercetus rasa tidak selesa sekaligus menurunkan produktiviti atau hasil kerja anda.

Sekarang sudah masuk tahun 2019, semua kenyataan di atas sudah tak boleh 'pakai' dan 'paksa rela' diketepikan kerana kita sedang mengharungi zaman mencabar dalam cari pekerjaan ikut bidang yang diceburi ketika di universiti dan ikut minat. Demi menyara hidup dan komitmen yang perlu diutamakan, banyak graduan baru 'redah' apa sahaja rezeki yang ada di depan mata.




Kajian ini terbukti berdasarkan temu bual graduan yang dilakukan oleh The Star.

Seorang graduan baru yang ditemubual oleh The Star mengaku bahawa mereka perlu menghantar lebih dari 100 permohonan sebelum berjaya untuk dipanggil temuduga.

Lim Yin Yin, 25, seorang graduan baru yang bekerja di sektor perbankan, berkata jawatan yang ditawarkan di bank untuk graduan baru adalah rata-ratanya adalah bidang jualan(sales).


Gaji tak cukup untuk tampung kehidupan diri sendiri



"Gaji permulaan saya ialah RM2,300 sebulan, sebagai kakitangan jualan di sebuah bank, menjual produk bankasurans," katanya.

Lim berkata sepupunya, yang menamatkan pengajian dan mendapat pekerjaan pertamanya pada tahun 2011, juga dibayar RM2,300 sebulan sebagai gaji permulaan pada masa itu ketika bekerja di Ipoh.

"Gaji itu tidak berapa cukup untuk hidup di Lembah Klang kerana sewa dan kos sara hidup yang tinggi," kata Lim, yang memulakan tugasnya sebulan lalu.

"Kebanyakan kawan saya mendapat kira-kira RM2,000, hanya sedikit sahaja yang boleh dapat RM3,000. Rata-rata bank buka jawatan dalam bidang jualan(sales).


Ini bukan pekerjaan yang saya mahu, tetapi .... saya takde pilihan lain



"Jawatan lain memerlukan pengalaman bekerja yang relevan di mana graduan baru seperti saya tidak mempunyai pengalaman kerja. Ini bukanlah pekerjaan yang saya mahu tetapi saya tidak mempunyai pilihan lain, "kata graduan baru lulusan perniagaan yang berasal dari Ipoh.

"Saya cuba memohon program pengurusan pelatih tetapi mereka sangat kompetitif. Jawatan juga terhad, "katanya, sambil menambahkan bahawa dia menghantar 100 permohonan tetapi hanya mendapat peluang temuduga dari empat syarikat.

Lim, graduan dengan lulusan kepujian kelas pertama dari sebuah kolej tempatan, berkata terdapat pekerjaan untuk graduan baru tetapi bukaan ini adalah mengutamakan dalam bidang jualan, khidmat pelanggan dan pemasaran telemarketing.


Yang ada hanya jawatan khidmat pelanggan dan telemarketing



"Selepas menyiarkan vitae kurikulum(resume) saya di portal cari kerja, saya menerima panggilan.

"Tetapi syarikat-syarikat itu adalah mengutamakan untuk cari orang untuk mengisi jawatan telemarketing dan perkhidmatan pelanggan," katanya.

Sementara itu, seorang lagi graduan baru, Kalpana Doraisamy, berkata beliau telah mencari pekerjaan selama lebih dari enam bulan.

"Saya telah memohon kepada lebih 100 pekerjaan di portal cari kerja tetapi hanya dua syarikat yang memberi respon," katanya.

"Saya mempunyai ijazah sarjana muda dalam pengurusan sumber manusia. Saya sebelum ini memohon kebanyakannya jawatan berkaitan sumber manusia (HR) kerana saya berharap dapat menggunakan ilmu saya yang dipelajari di kolej. Tetapi selepas beberapa ketika, saya mula memohon jawatan pentadbiran dan pembelajaran, "katanya.


Duduk dengan keluarga

Jonathan Lee, 23, seorang eksekutif di sebuah syarikat telekomunikasi, berkata gajinya cukup untuk perbelanjaan asas seperti makanan dan pengangkutan, kerana dia tinggal bersama keluarganya.

"Tetapi saya tidak fikir saya mampu membeli kereta atau rumah dalam waktu dekat. Ia bukan pekerjaan yang saya mahu tetapi ia menarik dan saya hargai dapat belajar perkara-perkara baru.

"Saya fikir peranan saya sekarang adalah sesuatu yang hanya sementara tetapi saya ingin kekal di syarikat ini," katanya, sambil menambah bahawa gaji permulaannya antara RM2,000 hingga RM3,000.

Sumber : The Star 

No comments

Powered by Blogger.
a