Header Ads

Jakim Akan Dikaji Semula, Netizen Marah Dengan Pakatan Harapan ?



30 Mei: Hari ini satu pengumuman berkaitan status dengan Jakim telah diumumkan oleh Perdana Menteri ke-7 Malaysia.

Tun Dr Mahathir berkata Jakim akan dikaji peranannya. Kerajaan akan mengumpul sejumlah ilmuan Islam serta cendekiawan lain bagi membincangkan masa depan jabatan ini.

Kita akan melihat semula peranan badan berkenaan sama ada ia perlu dikekalkan seperti sekaran, atau dikembalikan kepada tujuan asal ia ditubuhkan dahulu.

Ini dibuat selepas kerana kita (kerajaan) tidak mahu islam digambarkan sebagai satu agama yang zalim, keras dan tidak bertimbang rasa. "katanya dalam satu sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet.



Sebelum ini Heboh Pakatan Harapan akan melihat semula peranan JAKIM sama ada ia dikeaklkan atau tidak dan candangan itu dibuat ekoran badan itu dilihat digunakan bagi kepentingan politik sesetengah pihak.

Tun M juga berkata "Gambaran salah yang diberikan oleh sesetengah pihak mengenai Islam di negara ini bukanlah kehendak agama"

"Sebaliknya kita fikirkan tentang cara-cara lain yang bukan datang dari ajaran Islam untuk menunjukkan kononnya Islam ini agama yang cukup keras dalam pelaksanaannya.

"Dengan perkataan lain kita lebih suka memaksa daripada ajaran Islam yang berkata, tiada paksaan dalam Islam," katanya.

Respon Netizen:





FB: Triherb

No comments

Powered by Blogger.
a