Header Ads

Akhirnya Nilai Barang Rampasan Najib Dianggar RM900 jUta Hingga RM1.1 Bilion Telah Didedahkan - Amar Singh


Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Persekutuan Amar Singh berkata wang tunai RM116.7 juta itu didapati dalam 35 beg yang diambil dari premis yang dikaitkan dengan bekas perdana menteri Najib Razak bulan lepas.

Amar, yang mengetuai siasatan polis ke 1MDB, berkata demikian semasa sidang akhbar di Menara KPJ di sini, untuk mengumumkan jumlah wang dan nilai jam tangan dan barang kemas yang dirampas dalam serbuan polis.

Amar berkata wang itu, yang dalam 26 mata wang, mengambil masa tiga hari untuk dikira. Beliau berkata 22 pegawai dari Bank Negara Malaysia telah mengira wang menggunakan enam mesin tunai.

Satu lagi 25 beg berisi 12,000 barang kemas, termasuk cincin dan anting berlian yang dianggarkan bernilai RM440 juta dalam bahan sahaja.

Amar berkata ini termasuk 1,400 rantai, 2,200 cincin, 2,800 pasangan anting-anting dan 14 tiaras. Barang kemas paling berharga adalah kalung berlian putih yang dianggarkan bernilai RM6.4 juta.

"Ini adalah nilai kos," katanya. "Jika kita memasukkan kos pengerjaan dan reka bentuk, ia boleh menjadi 100% lebih."

Amar berkata ia mengambil masa 16 hari untuk mengira barang kemas itu, sambil menambah bahawa pakar yang terlibat hanya dapat menganggarkan nilai bahan seperti emas dan permata.

"Dia akan mengecualikan kos pengerjaan," katanya.

Terdapat juga 567 beg tangan yang dianggarkan bernilai RM51.3 juta daripada 73 jenama termasuk nama mewah seperti Hermes, Chanel dan Bijan.

Sejumlah 423 jam tangan bernilai RM78 juta turut dirampas, dari jenama seperti Rolex, Chopard dan Richard Mille.

Amar berkata 234 pasang cermin mata hitam bernilai RM374 juta termasuk dari jenama Versace, Dior dan Gucci juga dirampas.

"Ia mengambil masa yang lama (untuk dikira) kerana angka itu sangat besar, dan untuk memastikan integriti bukti itu dikekalkan.

"Ini adalah penyitaan terbesar dalam sejarah Malaysia," katanya, sambil menambah kes itu diklasifikasikan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Keganasan dan Perolehan Akta Kegiatan Undang-undang 2001.

"Kita tidak akan tahu sama ada duit itu berasal dari Umno. Kita perlu siasat. Tiada siapa yang mendakwa ia sebagai wang mereka. "

Dia menambah bahawa dia tidak tahu sama ada Najib akan ditangkap dalam masa terdekat.

Polis melakukan serbuan di beberapa premis yang dikaitkan dengan bekas perdana menteri selepas Pakatan Harapan mengambilalih Putrajaya dalam pemilihan 9 Mei, termasuk kondominium mewah di Pavilion dan kediaman peribadi Najib di Langgak Duta. Mereka juga menyerbu pejabat dan kediaman rasminya di Putrajaya.




Carian itu menghasilkan 72 beg wang tunai dan barang berharga, dan hampir 300 kotak mengandungi beg tangan mewah.

Polis berkata bahawa sejumlah RM114 juta dijumpai dalam 35 beg, manakala baki 37 beg berisi barang kemas dan barangan berharga lain.

Awal bulan ini, Amar membantah laporan bahawa mereka telah selesai mengira jam tangan yang disita dalam siasatan 1MDB, sambil menyatakan mereka masih dalam mengenal pasti, mengesahkan dan menilai barang-barang berharga itu.

Beliau juga berkata laporan oleh China Press bahawa polis telah selesai mengira 433 jam tangan, yang dikatakan bernilai RM80 juta, adalah "pramatang".

FACEBOOK KIM SKIN

No comments

Powered by Blogger.
a