Header Ads

Dalang Yang Membebaskan Siti Kasim??


Polis menahan peguam Siti Zabedah Kassim atau lebih dikenali sebagai Siti Kassim malam tadi kerana  dipercayai menghalang tugas penjawat awam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat berkata peguam itu ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang pada 12.40 malam susulan laporan polis dibuat seorang wanita yang mendakwa anak perempuannya berusia 24 tahun dilarikan oleh Siti Kassim pada Khamis lepas.

"Laporan polis juga telah dibuat oleh anggota polis yang mengiring wanita (yang berusia 24 tahun) tersebut berhubung kekecohan yang berlaku di wad pemeriksaan ketika Siti Kassim menyerbu masuk walaupun cuba dihalang oleh pengawal keselamatan," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Fadzil berkata susulan itu, pasukan polis telah menyelamatkan mangsa dari sebuah rumah di kawasan kondominium di Segambut kira-kira 9 malam tadi.

Beliau berkata pihaknya terpaksa memecah masuk rumah berkenaan kerana mangsa enggan memberikan kerjasama dan menguncikan diri di dalam rumah bagi memastikan dia tidak mencederakan dirinya dan orang lain.




Katanya mangsa telah dihantar semula ke Hospital Kajang untuk menjalani prosedur pemeriksaan yang tertangguh sebelum ini selain membolehkan pegawai penyiasat mendapatkan keputusan doktor.

Katanya kes diklasifikasikan di bawah Seksyen 363 Kanun Keseksaan iaitu menculik dan Seksyen 186 kanun sama iaitu menghalang tugas penjawat awam.


Seterusnya, Siti Kassim memberitahu media beliau hanya melakukan tugasnya sebagai seorang peguam

"Saya berterima kasih kepada mahkamah kerana menolak reman kerana apa yang saya lakukan adalah sebagai seorang peguam sewaktu saya bertugas, saya bukan mahu menimbulkan sebarang masalah.

"Jadi, saya faham, kamu tidak mendapat keseluruhan gambaran atau keseluruhan cerita dan saya fikir itulah sebabnya majistret menolak permohonan reman selepas mendengar keseluruhan cerita dan gambaran sebenar bagaimana ia boleh menjadi begini," katanya.

Anis dilaporkan meninggalkan rumah, mendakwa ibunya 'terlampau mengawalnya'. Selanjutnya, ibu Anis membuat laporan dengan pihak berkuasa agama dan polis yang menahannya.

Siti Kasim telah memberi perlindungan kepada Anis di rumahnya di Kuala Lumpur tetapi polis semalam menyerbu apartmen itu dan mengambil Anis berdasarkan laporan polis oleh ibu Anis bahawa peguam berkenaan telah 'menculik' anaknya.

Siti Kasim kemudiannya pergi ke balai polis daerah Kajang, tempat Anis dibawa, bagi menuntut pembebasannya tetapi ditangkap.

Menjawab soalan beliau bersikap agresif dengan polis, Siti Kasim berkata dirinya cuba melakukan yang terbaik untuk berkhidmat kepada anak guamnya Anis.

"Saya pasti jika sesiapa mengupah seorang peguam, kamu pasti mahukan peguam kamu melakukan yang terbaik untuk kamu dan bersungguh-sungguh bertindak supaya kamu tidak terus ditahan lagi," katanya.

Siti Kasim dan Ahmad Dzaffir bersalaman selepas sidang akhbar dan menjemputnya makan tengahari, namun ketua polis daerah itu berkata beliau mempunyai rumah terbuka Hari Raya untuk dihadiri.

Sumber : Astro Awani
FACEBOOK KIM SKIN

No comments

Powered by Blogger.
a