Header Ads

"Tak Ada Siapa Buat Kisah Aku, Baik Buat Cepat Sebelum Aku Mati" - Kata Terakhir Bekas Personaliti TV3


"Tak ada siapa buat kisah aku. Baik buat cepat sebelum aku mati," itulah kata-kata terakhir bekas personaliti TV3, Datuk Mahadzir Lokman seakan-akan membayangkan dirinya akan pergi buat selama-lamanya.

Kata-kata tersebut disampaikan Dale ketika bertemu Pengarang Meja Wanita Berita Harian, Jami'ah Sokri yang berkesempatan bertemu dengan Allahyarham seminggu lalu.

"Kami baru saja berkenalan sejak tiga minggu lalu tapi arwah cepat mesra. Masa arwah minta supaya cepat buat kisah hidupnya sebelum dia meninggal tu saya memang tak terfikir pun mengenai kesakitan Dale dan kematian kerana sepanjang perbualan pada pertemuan itu, dia begitu ceria apabila bercerita mengenai pelbagai topik," katanya.

Menurut Jami'ah, dia tertarik untuk menulis kisah hidup Mahadzir atau lebih dikenali sebagai Dale selepas melihat foto-foto Allahyarham ketika bertugas di stesen TV semasa berkunjung ke kediaman beliau baru-baru ini.


"Pada Jumaat lalu, Dale menjemput saya dan beberapa rakan untuk makan malam di rumah beliau.Ketika saya berada di rumah itu, saya melihat ada ruang di bawah tangga yang dipenuhi dengan foto-foto beliau ketika bertugas di TV3 sebagai pembaca berita.

"Berulang kali beliau beritahu bahawa beliau adalah pembaca berita pertama di TV3. Dari situ saya tertarik untuk menulis kisah kehidupannya," kata Jami'ah ketika dihubungi mStar Online.

"Saya tak sangka itu adalah pertemuan kali terakhir kami. Memang nampak arwah sakit dan lemah.Tapi dia tak bercerita mengenai kesakitannya. Hanya saya lihat dia masih memakai gelang hospital sebab masih menjalani rawatan," ujarnya.

"Beliau ada hubungi saya sekitar minggu lalu dan berborak lebih satu jam. Beliau ada beritahu  nak ke Sabah untuk jumpa Datuk Seri Shafie Apdal.Katanya ada urusan dengan ketua menteri itu. Saya pun cadang nak buat temu bual itu selepas beliau pulang dari Sabah," katanya.

Jami'ah memberitahu dia baru sahaja mengenali Allahyarham sejak beberapa minggu lalu dan pernah bertemu sebanyak tiga kali sahaja.


"Sepatutnya kami pergi ke pertunjukan fesyen" - Farel Gafar, Sahabat baik Mahadzir

Sementara itu, sahabat baik kepada Mahadzir, Farel Gafar turut meluahkan rasa terkejutnya menerusi laman Instagram setelah menerima perkhabaran duka itu.

"Sepatutnya kami pergi ke pertunjukan fesyen, tapi kami lepak-lepak santai di rumah arwah di Petaling Jaya dari pukul 5 petang sehingga 9 malam.

"Tak ada apa-apa tanda pelik, dia macam biasa sahaja. Cuma akhir-akhir ini dia selalu ajak lepak datang ke rumahnya.Tapi sebelum pulang pada malam itu, saya yang menghantarnya ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sebab dia ada pemeriksaan kesihatan sehari sebelum berangkat ke Kota Kinabalu," jelas pemuda berusia 31 tahun itu.

Menurut Farel, dia hilang kata-kata dan hampir pengsan sewaktu menerima berita pemergian Mahadzir, sekitar 10 pagi, Jumaat.


Biarpun terkejut dan sukar mempercayai pemergian sahabatnya itu, Farel berkata dia akan sentiasa berpegang kepada segala nasihat dan pesanan yang pernah disampaikan Mahadzir kepadanya.

"Saya akan ingat sampai bila-bila pesanan dia pasal persahabatan. Dia kata berkawan kena jujur, ikhlas dan jangan ada cakap-cakap belakang.Saya mendoakan dia ditempatkan dalam kalangan orang beriman sebab dia sangat baik dan sentiasa berusaha mengeratkan silaturrahim antara kawan-kawan," katanya lagi.

Sumber : mStar Online.
FACEBOOK KIM SKIN

No comments

Powered by Blogger.
a