Header Ads

Ngeri! Badan hancur 'ditelan' mesin kitar sampah


Seorang rakyat Malaysia nyaris maut selepas ditimpa kemalangan di tempat kerja dalam satu insiden yang berlaku di sebuah kilang kitar semula di Korea Selatan. Dalam kejadian yang berlaku pada petang Isnin, Daniel Arif Ahmad Fuad, 21, kehilangan hampir separuh anggota tubuhnya selepas 'ditelan' sebuah mesin pengisar sampah di kilang yang terletak di Samseong, Seoul.

Menurut bapa mangsa, anak sulungnya yang baru dua bulan bekerja di negara tersebut kini berada dalam keadaan tidak stabil dan terpaksa diberikan ubat tidur oleh pihak hospital yang merawat anaknya.

Ahmad Fuad Yun, 52, memberitahu dia berasa amat terkejut ketika dimaklumkan mengenai tragedi yang menimpa Daniel Arif oleh rakan anaknya.

"Saya dapat tahu daripada kawan-kawan dia yang berada di sana. Saya memang terkejut, tapi saya percaya dengan berita tersebut kerana kawan dia tu memang bersahabat rapat dengannya.

Menurut mStar Online, bapa kepada mangsa berkata, "Saya memang ada halang dia nak ke sana dulu (bekerja). Sedih tu... sesiapa pun akan sedih. Tapi, kita sebagai orang Islam, kita terima qada dan qadar Allah".



Anggota badan mangsa dari bahagian paha ke hujung kaki tidak dapat diselamatkan.
Tambah Ahmad Fuad, dia dan isterinya, Zainah Mohamad ketika ini sedang menguruskan dokumen berkaitan di Jabatan Imigresen sebelum meneruskan perjalanan ke Korea Selatan untuk melihat keadaan anaknya.

"Saya tak tahu nak cakap apa sekarang, saya cuma nak jumpa dia dulu je," katanya yang dijangka terbang ke Korea Selatan pada Sabtu. Pihak keluarga mangsa turut berharap agar rakyat Malaysia yang prihatin dapat menghulurkan sumbangan kewangan kepada anaknya yang kini mengalami kecacatan kekal.

Sementara itu, aktivis Malaysia yang enggan dikenali berkata, pihaknya dimaklumkan mengenai insiden itu pada petang kejadian oleh rakan mangsa.

"Saya difahamkan, mangsa telah turun ke mesin pengisar tersebut untuk melihat punca ia tidak berfungsi seperti biasa. Namun, sambungan elektrik pada mesin itu telah pun dipadamkan.

"Mengikut kes yang biasa kita terima, kalau kes macam ini, mungkin ada benda yang tersangkut pada mesin itu.

"Tapi, tiba-tiba mesin itu bergerak sehingga menelan separuh badan mangsa," ujarnya kepada mStar Online.

Sumber : mStar

No comments

Powered by Blogger.
a