Header Ads

Rotan murid enggan solat, ustaz dipenjara 6 bulan dan dikenakan denda RM2000

MUHAMMAD Adib (dua dari kiri) dijatuhi hukuman penjara enam bulan dan denda RM2,000 atas pertuduhan mencederakan kaki seorang pelajar, Ogos tahun lalu. - NSTP/Aizuddin Saad

Bagi orang yang beragama Islam sudah semua maklum dan dapat didikan dari kecil lagi bahawa solat itu adalah tiang agama wajib ditunaikan dan sekiranya meninggalkannya ia adalah berdosa besar. Namun, masih ada yang jahil tentang ini sehingga mengambil enteng tentang salah satu rukun Islam ini. 
Semalam Mahkamah Majistret telah menjatuhi hukuman penjara enam bulan dan denda maksimum RM2,000 terhadap seorang ustaz selepas dia didapati bersalah mencederakan kaki muridnya yang berusia 11 tahun dengan menggunakan rotan kerana murid lelaki itu enggan menunaikan solat.
Muhammad Adib Abd Halim, 24, dijatuhi hukuman itu oleh Majistret Nor Afidah Idris, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.
Dia, yang dituduh mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan, diperintah menjalani hukuman penjara itu bermula hari ini (tarikh jatuh hukum). Tuduhan itu membawa hukuman penjara maksimum setahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya.
Mahkamah bagaimanapun membenarkan permohonan peguam Khairul Amin Abdullah yang mewakili Muhammad Adib bagi penggantungan pelaksanaan hukuman penjara sementara memfailkan notis rayuan di Mahkamah Tinggi.
Namun, mahkamah memerintahkan tertuduh membayar denda itu serta-merta atau dipenjara tiga bulan jika gagal ​​​​​​​membayar denda dan Muhamad Adib membayar denda terbabit.
Seramai 12 saksi pendakwaan dan empat saksi pembelaan termasuk tertuduh dipanggil memberi keterangan sepanjang perbicaraan.
Muhammad Adib, yang berdiri di luar kandang tertuduh berpakaian baju Melayu hijau dan berkopiah putih, bagaimanapun kelihatan tenang ketika hukuman dijatuhkan.
Pada 28 Ogos tahun lalu, Muhammad Adib mengaku tidak bersalah dengan sengaja menyebabkan kecederaan ke atas murid darjah lima itu di bahagian kaki kiri dan kanannya dalam kelas di sebuah sekolah rendah di Bandar Seri Putra, Hulu Langat, di sini, pada 2.25 petang, 16 Ogos 2017.
​​​​​​​Terdahulu, Khairul Amin merayu supaya anak guamnya hanya diberikan perintah bon berkelakuan baik di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah, mengambil kira Muhammad Adib adalah pesalah muda yang kali pertama dihadapkan ke mahkamah selain dia baru saja mendirikan rumah tangga Mei lalu dan perlu menyara isterinya selain tiada rekod kesalahan lain.
Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Hairul Iqram Hairuddin pula memohon hukuman berat kerana walaupun tertuduh masih muda, dia sudah berada pada usia matang yang boleh membezakan perbuatan baik dan buruk, selain untuk memberi pengajaran. 
Sumber : Berita Harian 
3

No comments

Powered by Blogger.
a