Header Ads

"Kejam, tak berperikemanusiaan!" Dera anak pakai wayar periuk nasi, hanya kerana ......


Tanggungjawab ibu bapa adalah menjaga dan mendidik anak dengan penuh kasih sayang. Mana-mana agama sekalipun mengajar kita untuk sayangi anak-anak kerana anak adalah anugerah yang tidak ternilai.

Ibu bapa mendidik anak dengan cara yang berbeza tetapi ibu bapa yang bertegas dengan anak secara kekerasan, dan ini sangat membimbangkan kerana boleh terjerumus dalam kes penderaan. Dalam Islam, memukul adalah tindakan paling akhir sekali selepas diberi segala nasihat, tunjuk ajar. Jika masih bergedil boleh merotan anak dengan tidak memberikan apa-apa kesan buruk. Sebelum dijatuhkan hukuman, terdapat pelbagai perkara yang perlu diambil kira, tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya. 

Ibu kandung dan bapa tiri

Tular di laman sosial Facebook semalam, kes penderaan anak dan si pelakunya adalah ibu kandungnya yang merupakan warga asing dan bapa tiri kanak-kanak tersebut adalah warga tempatan. Sangat tak berhati perut, menerusi perkongsian di laman Facebook, kanak-kanak ini cedera teruk hingga luka berdarah akibat didera dengan menggunakan wayar periuk nasi. 

Difahamkan, lebih menyedihkan apabila kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun ini tinggal bersama ibu dan bapa tirinya dan sering didera sebelum ini dan kejadian terbaru ini disedari oleh jiran tetangga.

Jiran nampak baju ada darah



Rata-rata netizen kesal dan marah dengan tindakan kedua ibu bapanya yang dikatakan bersikap 'binatang' kerana memperlakukan anaknya sebegitu rupa.


Sumber : Facebook 

No comments

Powered by Blogger.
a