Header Ads

(VIDEO) "Kalau mereka tak hormat pada ikan, mereka juga takkan mampu hormat pelanggan" - Pekerja restoran dirakam melibas ikan-ikan atas jalanraya di belakang restoran


Satu video tular di media sosial di mana seorang pekerja restoran di Kota Kemuning melibas dan membaling ikan di atas jalan raya dengan tujuan untuk mematikan ikan-ikan tersebut.

Video tersebut telah mendapat kritikan ramai dan dikongsi oleh ribuan orang. Video viral berdurasi 58 saat itu menunjukkan pekerja mengambil ikan-ikan dari atas jalan di bahagian belakang restoran dan membaling ikan tersebut berulang kali dan didakwa bertujuan untuk mematikan ikan-ikan itu.

Video tersebut menunjukkan nama restoran terbabit dan ianya dipercayai di kawasan Kota Kemuning.

Rakyat Malaysia yang melihat video tersebut terus memberi kritikan, berasa sedih dengan tindakan pekerja restoran tersebut yang tidak berperikemanusiaan kepada haiwan lain dan berasa kesal dengan cara kotor untuk mematikan ikan tersebut. Lebih menyedihkan apabila ada komen yang mengatakan itu cara biasa yang digunakan untuk mematikan ikan dalam masa yang sama mempertahankan tindakan pekerja restoran itu.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak tanda tanya mengapa penyediaan makanan dilakukan di bahagian belakang restoran dan bukannya di dapur, walaupun garis panduan sudah dijelaskan oleh majlis-majlis tempatan.

Video rakaman perbuatan kejam yang dilakukan oleh pekerja restoran tersebut telah dikongsi di Facebook pada page yang membincangkan isu-isu di Kuala Lumpur dan kemudiannya dikongsi di Facebook kumpulan masyarakat Kota Kemuning.

Penduduk di sekitar itu terkejut apabila restorang didakwa popular itu melakukan perkara terkutuk menerusi video rakaman.

Lantas, beberapa masyarakat di sana telah boikot restoran tersebut.
Salah seorang pelanggan, Peter Chung telah memberi komen bahawa restoran terbabit dilihat pernah menggunakan cara sama mematikan ikan pada masa lalu dan telah dilarang 10 tahun yang lalu.

"Kita perlu menunjukkan belas kasihan kepada pemilik restoran, mereka cuba untuk berkhidmat kepada komuniti KK Mungkin mereka menggunakan cara tradisional untuk membunuh ikan, orang yang merakam video itu harus menasihatkan pemilik terlebih dahulu sebelum menyebarkan di laman sosial. Komuniti KK mungkin kehilangan satu lagi restoran yang baik di KK, "jelasnya.





Sementara itu Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) berkata mereka akan melakukan pemeriksaan di premis itu secepat mungkin.

Ketua komunikasi korporat MBSA Shahrin Ahmad berkata mereka tidak akan berkompromi dengan kebersihan premis makanan.

Katanya kebersihan saluran makanan tidak hanya bergantung kepada penyediaan makanan, perkakas, simpanan dan keadaan fizikal dan kesihatan pekerja.

"Kami juga melihat ramuan mentah yang digunakan dalam persediaan makanan dan minuman. Semua ini perlu diambil kira untuk kesejahteraan pelanggan," katanya.

Majlis bandar raya telah menjalankan pemeriksaan mengejut di premis sepanjang Shah Alam.

MBSA telah menutup lima premis di Seksyen 25 Shah Alam kerana gagal memenuhi standard kebersihan.

Sejumlah lima notis dan 30 sebatian dikeluarkan juga. Kedai-kedai itu diberi 14 hari untuk membersihkan sebelum pemeriksaan kedua untuk menentukan sama ada cawangan boleh dibuka semula untuk perniagaan ataupun tidak.

Rata-rata yang melihat video tersebut begitu marah dengan tindakan pekerja restoran tersebut.



Sumber : the star 

No comments

Powered by Blogger.
a