Header Ads

“Encik, Kami Minta Maaf Pasal Bomba Adib,” - Rayu Warga Emas Yang Nangis Teresak-Esak, Mohon Maaf Insiden Rusuhan Kuil


Pemergian Anggota Bomba, Muhammad Adib yang membuatkan seluruh jiwa rakyat Malaysia pilu dan sebak akibat terkorban ketika bertugas dalam meleraikan rusuhan di kuil baru-baru ini menjadi buah mulut sehingga kini.  
Terbaru melalui Facebook Friends of Bomba Malaysia, kebakaran berlaku melibatkan warga emas berbangsa India sehingga hampir meranapkan keseluruhan rumahnya.
Terharu dengan tindakan pantas para bomba menyelamatkan nyawa saudara perempuan kepada seorang warga emas, warga emas tersebut meminta maaf atas apa yang terjadi terhadap arwah Adib.

"Encik, kami minta maaf pasal bomba Adib, kami minta maaf!" Rayu seorang makcik India sambil menangis teresak-esak.
Beliau begitu tersentuh melihat kesungguhan dan keikhlasan pasukan bomba yang bekerja keras memadam kebakaran yang hampir meranapkan rumahnya.
Lebih meruntun hati beliau apabila menyaksikan sendiri anggota bomba sanggup membahayakan nyawa masuk ke dalam rumah yang sedang marak dimamah api semata-mata untuk menyelamatkan saudara perempuannya, seorang warga emas kurang upaya.
Semakin lama, tangisan beliau makin kuat dan mengharukan. Jiran-jiran yang berkerumun di situ turut merasa tempias emosi kesedihannya.
Riak wajahnya jelas menggambarkan kekesalan di atas apa yang telah berlaku.

"Takpe akak, jangan sedih. Akak tak bersalah dalam hal ni!" Pujuk anggota bomba menenangkan keadaan.
Nyatalah keikhlasan dan ketulusan budi bisa mematahkan dan menghancur luluhkan sebuah keegoan dan kebencian.
Kasih sayang mula berputik dan mahabbah pun berbunga.
Teruskan berbakti sahabatku, biar jasa jadi kenangan.


No comments

Powered by Blogger.
a