Header Ads

"Sini aku ajar sikit!", - Netizen bengang dengan sikap pemandu Malaysia, gara-gara hampir dilanggar



Lintasan pejalan kaki adalah untuk kepentingan pejalan kaki. Namun, pemandu juga perlu bertolak ansur dan alert dengan kenderaan dan para pejalan kaki yang ada. Tetapi, ramai dalam kalangan rakyat Malaysia yang ambil mudah perkara ini sehingga boleh mengancam keselamatan dan risiko kemalangan.

Seorang pengguna Twitter dengan nama Haeme Hashim memuat naik status menceritakan dia hampir dilanggar oleh pemandu yang tidak bertanggungjawab. Status ini mendapat 27 Retweet dari pengikutnya. Dia kelihatan begitu marah sekali dengan sikap pemandu Malaysia yang tidak tahu fungsi lintasan pejalan kaki. Lantas, dia juga memuat naik gambar lintasan pejalan kaki beserta fungsi nya untuk 'sekolah' kan para pemandu di Malaysia yang ambil mudah perkara ini.

Tolong educate pemandu-pemandu di Malaysia ni 










Lintasan belang pejalan kaki warna putih 

Kalau nampak lintasan belang pejalan kaki berwarna PUTIH, maksudnya kau sebagai pemandu kenderaan tak kiralah motor atau kereta atau lori hatta kereta lembu sekalipun, kau WAJIB berhenti bila nampak orang nak lintas jalan. WAJIB!




Lintasan belang pejalan kaki warna kuning 


.......dan kalau kau nampak lintasan belang berwarna kuning, kau kena lihat siapa sampai dulu dekat belang kuning tu. Kalau pejalan kaki yang sampai dulu, kau wajib berhenti. Kalau kau yang sampai dulu (pemandu kenderaan), pejalan kaki WAJIB tunggu kau lalu.

KECUALI kalau lintasan kuning itu ada traffic light. Kalau dia ada traffic  light, kau ikutlah ARAHAN TRAFFIC LIGHT TU!




Sumber : Twitter 

No comments

Powered by Blogger.
a